Artikel: Jouw pension top of mind

Top of mind blijven doe je door jezelf te laten zien, zowel offline als online. Voor de socials zitten wij natuurlijk in de ideale positie want welke dierengek vindt het nu niet leuk om mooie of schattige dierenfoto’s voorbij te zien komen. Je ideale klant ziet naast je foto ook je bedrijfsnaam en een stukje tekst. En wellicht herkent hij op de foto’s sommige plekken in je bedrijf. Simpel dus… De kijker ziet je foto en denkt weer even aan je. Maar niet alleen de socials zijn een goede manier om top of mind te blijven. Ook de nieuwsbrief is een middel om zichtbaar te blijven. Al is dat af en toe wel een dilemma: val je je klanten daar nu niet mee lastig? Zelf verstuur ik maandelijks mijn nieuwsbrief die Cattebelletje heet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat nieuwsbrieven die je ‘nieuwsbrief’ noemt, veel minder geopend worden. Daarom heet hij dus Cattebelletje. Tip 1 is dus simpelweg: noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief.

Tip 2 is: verstuur je nieuwsbrief regelmatig. In ieder geval op een vast moment in de week, in de maand en op vast tijdstip. Je klanten weten dan wanneer ze je nieuwsbrief kunnen verwachten. Sommige bedrijven sturen zelfs elke dag een nieuwsbrief. Wat, elke dag? Internet­copywriter Aartjan van Erkel beweert dat je goede resultaten kunt behalen met een dagelijkse korte mail. Toch vind ik het wel een ding om mijn klanten dagelijks te ‘spammen’ want zo voelt het toch een beetje. Ik houd het daarom bij een maandelijkse mail, maar doe vooral waar jij je goed bij voelt.

Een handvat dat ik wel van Aartjan van Erkel heb overgenomen is tip 3: gebruik een opvallende onderwerpregel. Nu zorg ik er al voor dat de naam van de klant genoemd wordt in de onderwerpregel. Die toevoeging triggert mensen om van alle mails in de inbox juist jouw bericht wél te openen. Dat is al mooi, maar toen ik pas een nieuwsbrief verstuurde met het onderwerp: ‘Oeps, verkeerd gepland’ opende ineens 63 procent van de lezers de mail. Nogal een verschil met de circa 40 procent die normaal mijn nieuwsbrief opent, al is dat volgens de kenners ook al een heel hoog percentage.

Dus doe je aan nieuwsbriefmarketing, probeer dan eens wat nieuws uit. Verstuur je nieuwsbrief eens wat vaker, gebruik een andere onderwerpregel en daag je klant uit. Ik ben benieuwd wat je ermee bereikt. Mijn laatste nieuwsbrief leverde nog nooit zo veel respons op, dus top of mind was ik afgelopen week zeker! 

Bekijk hier het originele artikel